Zapraszam na bloga
karta sklep

ozdobnik

Na co Ci tyle etykiet Blogerko?
Kategoria: Blogi i blogowanie

Dzisiaj zastanowimy się ile dodać etykiet na blog, aby nie przedobrzyć.

Do czego służą etykiety?

Etykiety służą  do porządkowania wpisów na blogu, przez grupowanie ich w bloki tematyczne o konkretnej nazwie.

Po co się grupuje wpisy? A po to aby łatwiej było poruszać się po blogu. Klikamy na etykietę „Uroda” i zostajemy przeniesieni na podstronę, gdzie znajduje się zbiór wpisów o tematyce poświęconej urodzie. Wyobrażacie sobie, że na blogu jest 1000 wpisów i ani jednej etykiety czy kategorii? Jak tu co znaleźć? Przeglądać wpis po wpisie?

Kategorie a tagi na Bloggerze

Ale chwila! czemu piszę o kategoriach jak mowa o etykietach w kontekście Bloggera? Czy da się dodać kategorie w Bloggerze? No właśnie nie można. W Bloggerze zarówno etykiety, kategorie czy tagi to to samo – można dodać tylko etykiety. To niestety bardzo komplikuje sprawę i jest to naprawdę jeden z największych moim zdaniem minusów w Bloggerze, bo zarówno kategorie jak i tagi mają zupełnie różne przeznaczenie/zastosowanie, więc w tym przypadku Blogger jest naprawdę trochę okrojony i przegrywa ze swoim największym konkurentem czyli WordPressem na całym polu. Czym się różnią kategorie od tagów:

Kategoria – powinna być ogólna/rozległa np, Włosy, Uroda

Tagi – powinny precyzować tematykę danej kategorii, tj. np. dla kategorii Włosy, byłyby to np. pielęgnacja, fryzury, akcesoria

Po prawej etykiety w formie chmury, po lewej w formie listy

Oczywiscie na Bloggerze możemy trochę „oszukać” naszych czytelników i sprawić, aby etykiety wyglądały jak kategorie czy tagi, np. tagi zwykle dodaje się pod wpisem, za pomocą krótkich zwrotów, pojedynczych wyrazów oddzielonych przecinkami, natomiast kategorię często umieszcza się w okolicy nagłówka wpisu. Poza tym jeśli  etykiety wyświetlimy w formie chmury, to będą wyglądały jak tagi, a jeśli w liście (poziomej lub pionowej) to jak kategorie. Nie zmienia to jednak faktu, że nadal są tym samym, czyli etykietami.

Im więcej etykiet tym lepiej?

A teraz wyobraźmy sobie inna sytuację. Na blogu jest 500 etykiet. Jak tu znaleźć temat, który nas interesuje? Przeglądać etykietę po etykiecie?

Czy jeśli wziąć podaną wyżej definicję etykiety, to jeśli jest ich 500 na blogu to spełniają jeszcze swoje zadanie? Pomagają użytkownikom dotrzeć do konkretnych informacji? Bo moim zdaniem nie bardzo, a jeśli mam być szczera to mając chmurę 500+ etykiet to tak, jakbyśmy ich w ogóle nie mieli, bo nasi czytelnicy z nich nie skorzystają – taka ich ilość im nic nie ułatwi. Ktoś stwierdzi „No ale jak to? Jak poruszam na blogu bardzo rożne tematy. Muszę je własnie etykietować, aby czytelnikom było łatwiej trafić do konkretnego.  Jeśli ich dam mało, to tematy będą zbyt ogólne i nikt nic nie znajdzie”. No cóż… problem jest też taki, że w 500 etykietach też nikt nic nie znajdzie, a co najlepsze, nawet pewnie większości nie chce się tam nic szukać, ale w pewnym sensie rozumiem „ból” blogerek ze chciały dobrze, tj. coś  ułatwić, ale tym razem nie wyszło. Może więc zamiast dywagować nad liczbą etykiet, warto zastanowić się jak je poprawnej używać.

Gdzie umieszczać etykiety

Może niektórzy będą zszokowani, ale nie powinno się tak naprawdę umieszczać etykiet w kolumnie bocznej lub stopce jeśli używamy ich jako tagów, czyli np. chmury 500 etykiet. Lepiej jeśli będą wyświetlały się tylko we wpisach. Jeśli czytelnik jest zainteresowany podobnymi tematami i zauważy pod wpisem konkretną etykietę to jest większe prawdopodobieństwo, że ją kliknie, niż że będzie szukał etykiet w chmurze tagów w kolumnie bocznej.  Jeśli używamy ich natomiast jak kategorii, czyli jedna na wpis, to i owszem, możemy a nawet powinniśmy umieścić je w widocznym miejscu, tj. w kolumnie bocznej lub w nagłówku w formie listy poziomej lub pionowej. W gadżecie Etykiety jest możliwość wyświetlania tylko wybranych, więc jeśli mamy ich nawet 500+ to możemy pokazać tylko kilka z nich – tj. te najważniejsze. Natomiast jeśli obstajemy przy swoim i chcemy mieć te 500 etykiet na stronie to dodajmy je jak najniżej czyli do stopki.

 Czy etykiety wpływają na SEO

W blogosferze krąży przeświadczenie, że etykiety świetnie wpływają na SEO, bo zawierają w sobie słowa kluczowe i do tego dochodzi jeszcze wewnętrzne linkowanie, które jest konieczne. Stąd więc może wiele blogerek aż tyle ich dodaje. Ale czy to prawda? Z linkowanie wewnętrznym to oczywiście prawda i tylko z tego powodu warto dodawać etykiety. A reszta, to no cóż … jeśli nasze etykiety są dobrze „zaprojektowane”, czyli przede wszystkim użyte z głową, to powinny nam pomóc w lepszym pozycjonowaniu, ale cudów się nie spodziewajmy :). Jeśli jednak zastanawiasz się, czy pisać etykiety pod SEO czy pod użytkowników to wybór jest prosty, bo to odpowiedz numer dwa. Etykiety należy tworzyć w pierwszej kolejności pod użytkowników, tak aby ułatwić im poruszanie się po stronie, a dopiero później pod SEO, a najlepiej to czerpać trochę z tego a trochę z tamtego :)

Jakich zasad należy przestrzegać, gdy przygotowuje się etykiety pod kątem SEO na Bloggerze:

1. Po pierwsze nie należy używać etykiet jednowyrazowych. One naprawdę nic nie robią dla SEO, więc nawet nie łudź się, że wpisując po kolei: włosy, pielęgnacja, kręcone, odzywki, oleje, eko to przyniesie jakąś korzyść (bardziej już nam zaszkodzi, ale o tym za chwilę).

2. Używaj w nazwach etykiet fraz kluczowych niejednowyrazowych, czyli zamiast etykiet użytych w punkcie pierwszym dajemy: porowatość włosów, olejowanie włosów, kosmetyki eko. Aby określić słowa kluczowe najlepsze dla Twojego bloga najlepiej użyć Keyword Planner. Nie upychaj jednak słów kluczowych na siłę! Lepiej żeby etykieta brzmiała naturalnie i nie miała żadnego znaczenia dla SEO, niż żeby była sztuczna i niezrozumiała dla czytelnika.

3. Możemy też czasem stosować całe zwroty np. w formie pytań, np zamiast „olejowanie włosów” to „jak olejować włosy”, „jak dbać o włosy kręcone” zamiast „włosy kręcone”, „jak pielęgnować włosy” zamiast „pielęgnacja włosów”. Zastanów się po prostu jakie pytania wpisują osoby szukające informacji na dany temat – ważne jest też, aby odpowiedz z etykiety znajdowała się we wpisie :). Chodzi, żeby było krótko, na temat i z sensem.

4. Słowo kluczowe użyte w etykiecie powinno także występować w teście wpisu i to najlepiej niejednokrotnie (2-3 razy wystarczy). Chodzi to o to, aby roboty widziały, że słowo kluczowe w etykiecie rzeczywiście zostało użyte zasadnie, tj. tekst nim oznaczony porusza tematykę dotyczącą danej etykiety, a nie jest ona zupełnie przypadkowa.

5. Nie rozmieniaj się na drobne! Czyli nie twórz etykiet do których są przyporządkowany tylko jeden wpis. Etykiety mają za zadanie coś grupować, a tu nie mają czego. Tworzy się więc linki, które są w zasadzie zbyteczne. Jeśli masz dużo takich pojedynczych wpisów najlepiej je umieścić w etykiecie typu:  „Inne”, a gdy z czasem pojawią się wpisy o podobnej tematyce np. trzy to wtedy należy się zastanowić się nad utworzeniem dla nich nowej etykiety.

6. Stosuj etykiety z umiarem – tylko kiedy jest to zasadne – czyli kiedy temat wpisu naprawdę dotyczy etykiety. Staraj się wybierać takie nazwy, które są rozległe i wiele mogą w sobie zawrzeć, ale na tyle wąskie, aby nie pokrywały się z innymi. np. zastanów się czy potrzeba jest Ci etykieta „pielęgnacja włosów”, kiedy używasz już etykiet:” olejowanie włosów”, ‚porost włosów”, „farbowanie włosów” (no chyba, ze chcesz jej użyć jako kategorii spinającej wszystkie wpisy o pielęgnacji włosów). A może odwrotnie? Jeśli Twój blog nie jest stricte o włosach, ale jest np. „lifestylowy” to zamiast trzech etykiet używaj po prostu „pielęgnacja włosów”.

Ile etykiet na blog

No ale ile właściwie ma mieć ten nasz blog tych etykiet, aby nie przedobrzyć? Na to niestety nie ma odpowiedzi, bo to zależy od bloga. Nie można stwierdzić, ze na wszystkich blogach powinno być tyle a tyle etykiet. Jeśli mamy dużego bloga gdzie jest ponad 1000 wpisów, to etykiet na pewno może być więcej, niż na blogu, który ma 300 wpisów. Moim zdaniem na średnim blogu na Bloggerze nie powinno się mieć więcej niż 50-70 etykiet na całej stronie (ale zdania mogą być różne na ten temat), gdzie 70 to już naprawdę bardzo dużo – przy większej liczbie po prostu nikt się w tym – łącznie z Tobą nie odnajdzie. Jeśli są dobrze przemyślane to tyle w zupełności powinno wystarczyć i jeszcze trochę nawet zostać na zapas :). Z drugiej strony jeśli dodajemy etykiety w sposób przemyślany i wiemy co chcemy za pomocą nich osiągnąć (nie dodajemy ich dla samego dodawania) to wydaje mi się, że możemy ich mieć dużo więcej, o ile oczywiście nie jest ich 300-500 :), bo tego to już raczej nic nie tłumaczy.

Ile etykiet na wpis

Niestety nikt nie napisze Ci. Masz wstawić 5 etykiet na wpis. Taki jest standard.  Moim skromnym zdaniem najlepiej byłoby dodawać maksymalnie 3 etykiety na wpis lub nawet jedną. W przypadku tej pierwszej opcji, jedna robiłaby za kategorie główną, czyli np. Włosy (mogłaby być jednowyrazowa i wyświetlana w widocznym miejscu), a dwie pozostałe jako rozbudowane tagi, czyli frazy doprecyzowujące poruszany temat, np. porowatość włosów, recenzje kosmetyków (te byłby tylko widoczne pod wpisami i ewentualnie w rozwijanym menu odchodzącym od kategorii „Włosy” w skróconych wersjach, czyli: porowatość, recenzje). Pamiętajmy ciągle, że jesteśmy na Bloggerze, gdzie nie mamy rozdziału na kategorie i tagi, więc trzeba sobie jakoś radzić – jeśli chcecie polemizować z tym rozwiązaniem to zapraszam do komentarzy.

Czy duża liczba etykiet może szkodzić Twojemu blogowi?

Dobre pytanie, na które odpowiem: może. Jeśli mamy w kolumnie bocznej ponad 500-1000 etykiet – a spotkałam wiele takich blogów na Bloggerze, to roboty indeksujące podejrzanie patrzą na takie cuda, czyli po pierwsze ogromne skupiska linków, a po drugie skupiska słów kluczowych, a potrzecie słów kluczowych, które nie występują na blogu zbyt często bo je dodaliśmy raptem 1-2 razy. Mogą więc dojść wniosku, że grasz nie fair (szczególnie jeśli 1. masz mało wpisów na blogu, 2.Twój blog jest nowy 3. wpisy są zazwyczaj bardzo krótkie), a skoro grasz nie fair to i trzeba Cię trochę osłabić, albo przynajmniej nie pozwolić Ci się zbytnio wybić, więc tak naprawdę sobie szkodzisz.

Poza tym niestety dochodzi coś takiego jak dublowanie treści –  takie same wpisy wyświetlają się w zwykłym indeksie wpisów i takie same w wyszukiwaniach, czyli w na stronach etykiet. Niby ten sam blog, ale roboty widzą je jako osobne wpisy, które później są wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google. Im więcej etykiet, tym więcej powielonych odwołań. To niekorzystnie wpływa na pozycję bloga, bo lepiej aby z jednego bloga nie wyświetlały się dziesiątki „słabych” odwołań do tych samych treści. O SEO na Bloggerze planuję osobny rozległy wpis (a może nawet i kilka), więc może na razie skończę ten temat i rozwinę go następnym razem.

Jak dodawać etykiety na bloga na Bloggerze?

A teraz czas na praktykę. Mamy dwie możliwości dodawania etykiet na bloga. Możemy dodać etykiety na stronie edycji konkretnego wpisu (w tym przypadku trzeba edytować każdy wpis osobno), lub dodać je do wielu wpisów jednocześnie. W taki sam sposób usuwa się etykiety. Poniżej znajdują się instrukcje.

Dodawanie etykiet na bloga do każdego wpisu osobno

  • W panelu administracyjnym przejdź do zakładki "Posty" i wybierz wpis do którego chcesz dodać etykiety
  • Po prawej stronie znajduje się kolumna "Ustawienia posta", a w niej opcja "Etykiety" Kliknij na nią.
  • Ukaże się pole do którego wpiszesz etykiety. Możesz wpisać tylko jedną etykietę lub kilka (wtedy wpisuje je po przecinkach). Zwróć uwagę, że w tym przykładzie, poniżej pola gdzie można wpisać nowe etykiety, znajdują się już dodane wcześniej etykiety (te niebieskie) do innych wpisów. Jeśli więc chcesz dodać do tego wpisu etykiety, które już wcześniej dodałaś do innych wpisów, to wystarczy, że je klikniesz, a one same się "dodadzą" do pola z etykietami.
  • Gdy dodasz już wszystkie etykiety, które chcesz, wystarczy że klikniesz "Gotowe"
  • a następnie "Aktualizuj"

Dodawanie /usuwanie etykiet do wielu wpisów jednocześnie

  • Przechodzimy do zakładki "Posty". Zaznaczamy wpisy, do których chcemy dodać tą samą etykietę.
  • Klikamy na ikonkę oznaczającą etykiety.
  • Z rozwijanej listy wybieramy etykietę, która została już przez nas wcześniej dodana.
  • Etykieta została dodana do wpisów. Możemy jednak dodać zupełnie nowe etykiety, a nie tylko te, które już są na blogu.
  • Wybieramy opcję Nowa etykieta
  • i w okienku, które się pojawi wpisujemy dowolną nazwę nowej etykiety, po czym klikamy na OK.
  • Aby usunąć etykietę, którą dodaliśmy wcześniej z kilku wpisów należy 1. Zaznaczyć wpisy, z których chcemy usunąć konkretną etykietę .2. Kliknąć na ikonkę oznaczającą etykiety 3. Z rozwijanej listy należy wybrać etykietę, którą chcemy usunąć.
  • Etykieta Design została usunięta ze wszystkich zaznaczonych wpisów.

 

Podsumowanie

  • na Bloggerze tagi, kategorie i etykiety to dokładnie to samo
  • nie dodawaj nieprzemyślanych jednowyrazowych etykiet jeśli mają służyć Ci jako tagi
  • jeśli na blogu masz etykiety, które są przyporządkowane do jednego wpisu, to je usuń lub wstaw je do etykiety „Inne tematy”
  • nie dodawaj więcej niż 3-5 etykiet na wpis
  • etykiety muszą być dodawane rozważnie, aby miały szanse pozytywnie wpłynąć na SEO
  • używaj w etykietach słów kluczowych, słowa kluczowe powinny wyświetlać się także w treści wpisu
  • usuń chmurę etykiet z kolumny bocznej lub stopki na rzecz listy etykiet z wybranymi najważniejszymi etykietami, które posłużą jako kategorie.

Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+

Komentarze Wypowiedz się

  • Zawsze się zastanawiałam gdzie są tagi na bloggerze. Teraz już wiem, że próżno ich szukać. Osobiście nie lubię etykiet na pasku bocznym, jeśli miałabym je w ogóle mieć na blogu to raczej zepchnięte na stopkę. Przeglądając inne blogi ich nie używam. Wolę od razu klikać kategorie i wyświetla mi się cała seria wpisów. Ale wiem, że są osoby, którym lepiej przeszukiwać blogi po etykietach właśnie.
    pozdrawiam serdecznie!

  • Nie wiedziałam, że zbyt duża ilość etykiet może zaszkodzić w kontekście SEO! Praktyczny i przydatny wpis, dzięki!

  • Taka mała a znacząca uwaga: standardowo wszystkie strony etykiet są wykluczone z indeksowania na blogspocie. Dlaczego? Bo nie wyświetlają nowych treści a jedynie je grupują. Można to zmodyfikować w pliku robots, ale trzeba uważać, bo nieumiejętne edytowanie może doprowadzić do zniknięcia bloga z wyników wyszukiwania.

    Jeżeli chodzi o etykiety jednowyrazowe, to przydają się jako główne kategorie na blogu :)

  • Ha! Czyli moje działanie z etykietami jako kategoriami na blogu zostało uzasadnione :D
    Przyznam szczerze, że robiłam to trochę na czuja ;)

  • aronia

    A czy można zmienić kolejnośc wyświetlania etykiet pod postem. Chodzi mi o to, żeby wyświetlały się wg kolejności wpisu, a nie wg alfabetu np. Przetwory, Z owoców, Wolne od glutenu a nie jak mam teraz Przetwory, Wolne od glutenu, Z owoców.

Obecnie przyjmuję zlecenia na lipiec i sierpień. Zapraszam do kontaktu!