Zapraszam na bloga
karta sklep

ozdobnik

Tablice inspiracji, czyli w jaki sposób szukać blogowego stylu
Kategoria: Blogi i blogowanie, Grafika

tablica inspiracji

Dziś we wpisie z cyklu Akademia Blogowego Stylu, będziemy szukać odpowiedniego stylu dla naszego bloga, a pomogą nam w tym tablice inspiracji, zwane także tablicami nastroju (z ang. moodboards). 

Wydawałoby się, że kluczem do określenia stylu naszego bloga jest tematyka poruszana we wpisach. Niestety to nie zawsze się sprawdza, bo bloger jeśli nawet wie co jest tematem przewodnim to nie zawsze potrafi określić jaki właściwie graficzny styl do tego pasuje (np. co właściwie pasuje do bloga o włosach?). Tu pojawia się następne pytanie. Czy graficzny styl bloga musi pasować do tematyki, tj. czy mając bloga kulinarnego możemy sobie zafundować styl bloga modowego. Ja osobiście jestem zwolenniczką twierdzenia, że oczywiście że możemy pod warunkiem, żeby wszystko było spójne i miało jakiś sens, tj. że był jakiś powód dla którego wykorzystano elementy a la eleganckie/ekskluzywne na blogu o pieczeniu ciasteczek. Jeśli styl graficzny jest dziełem przypadku, może nastąpić mocny rozdźwięk pomiędzy szatą graficzną, a treścią (więcej na ten temat w dalszej części wpisu). Z reguły jest jednak tak, że jaki styl byśmy sobie nie wybrali to mniej lub bardziej można go sobie dopasować do siebie.

Przy wyborze stylu blogowego, czasem lepiej (i łatwiej!) postawić na atmosferę/klimat/aurę jaką bloger chce żeby poczuł czytelnik po wejściu na jego stronę. Można pisać o modzie, ale to nie znaczy, że blog musi wyglądać jak czarno-biała kartka z Vogue, może być lekki, kolorowy i zabawny, bo np. jego autorka jest barwną postacią.

Na czym polega tworzenie tablic nastroju / inspiracji (moodboard)?

Na zgromadzeniu w jednym miejscu zdjęć, grafik, deseni, fontów, które zainspirują Cię do przygotowania elementów graficznych na bloga takich jak:
– nagłówek bloga
– banerów (wszelkich zdjęć, obrazków z tekstami, które umieszczone zostaną w kolumnie bocznej lub we wpisach)
– ikon społecznościowych

a także do wyboru:

– kolorów
– fontów (ich kroju i rozmiaru)
– deseni
– tła (głównego oraz pozostałych)
– stylu zamieszczanych zdjęć

blogowy styl 2

Lekki, kolorowy styl blogowy zbudowany na trzech zdjęciach. Zdj „Shari’s Berries”, 1,2,3, (CC BY 2.0)

Proponuję swoje poszukiwania materiałów do tablic inspiracji rozpocząć od Google Grafika lub Pinterest (jest nawet lepszy do tego celu). Należy pamiętać, aby nie przedobrzyć – nie upychaj do tablicy 20 zdjęć, 15 fontów i tyle samo deseni i kolorów, bo „są takie ładne„. Najlepiej ograniczyć się maksymalnie do 5 zdjęć, a już najlepiej do 3. Oczywiście na początku można zgromadzić ich więcej, a dopiero później poddać ścisłej selekcji.

Pamiętaj, że to właśnie zdjęcia zarówno na tablicy jak i Twoim blogu są najważniejsze. Każde zdjęcie ma swoją aurę i klimat, więc wybierając je do tablicy od razu poznasz do jakiego stylu dążysz. Należy jednak realnie ocenić swoje „możliwości” w temacie zdjęć. Wybór pięknych, jasnych fotografii do tablicy nastroju mija się z celem i tylko frustruje, gdy wszystkie zdjęcia na naszym blogu są ciemne i nie ma szans, że ich jakość/styl ulegnie poprawie wraz z wprowadzeniem nowego stylu blogowego, ponieważ np. dysponujemy za słabym aparatem lub po prostu nie umiemy robić lepszych jakościowo zdjęć.

Fonty także należy dobierać do klimatu zdjęć. Zazwyczaj trzeba trochę poeksperymentować, np. do zdjęć jasnych dobierz subtelny font z dużymi odstępami między literami. Gdy ciemne bardziej wyraziste. Wszystko zależy od konkretnego przypadku, więc pisanie tutaj o szczegółach mija się z celem.

Kolory najlepiej „pobierać” ze zdjęć. Bardzo pomocny może okazać się tu Adobe Cooler.

  • Gdy tablica nastroju będzie już gotowa, należy na jej podstawie przygotować tablicę stylu blogowego, tj. wykonać nagłówek, przykładowe banery, ikonki społecznościowe itd.

Dla lepszego zrozumienia Twojego nowego stylu blogowego opisz swoją gotową tablicę używając 10 wyrazów (lub zwrotów), np. elegancki, wytworny, niezależna kobieta, domowy, ciepłe popołudnie, pogodny itp.

Odnieś się do znanych marek

Tablice można tworzyć opierając się nie tylko na przypadkowych zdjęciach, ale także na dobrze nam znanych markach. Jeśli nie masz kompletnie pojęcia jaki styl pasuje do twojego bloga, dobrze jest na początku sobie odpowiedzieć na następujące pytanie:

Jakie 3 marki (mogą być to także strony internetowe) pasują do mojego bloga / jakie marki chciałabym żeby pasowały do mojego bloga?

To pytanie sprawia, że bloger trochę nieświadomie definiuje swój styl poprzez wskazanie marek, których styl jest powszechnie znany i łatwy scharakteryzowania. Następnie trzeba znaleźć zdjęcia, które należą do tych marek, a które chętnie wstawiłybyśmy sobie w pierwszym wpisie (tym widocznym u samej góry). Pomocne okaże się odwiedzenie stron i sklepów wybranych przez marek i podpatrzenie jakich tam użyto fontów, kolorów, czy banerów. Wszystko to umieszczamy na naszej tablicy inspiracji i analizujemy.

Jeśli jesteś blogerką kulinarną i połączysz swój blog z Diorem, Armanim i Vogue, to można podejrzewać, że chcesz, aby Twój blog był odbierany jako ten „z wyższej półki”, być może sama chcesz tworzyć wyrafinowaną kuchnię z drogimi składnikami (może marzy Ci się wtrącić od czasu do czasu jakiś temat o luksusowych produktach). Potrawy, które przygotowujesz prawdopodobnie będą świetnie nazwały się na wytworne lub romantyczne kolacje przy świecach. Stąd też kolorami dominującymi mogą być kolory ciemne, czarny, bordo, butelkowa zieleń, złoto. Można też nawiązać do modnej restauracji w nowoczesnej dzielnicy, z białymi obrusami, minimalistyczną zastawą i drogim winem, gdzie stołuje się modnie odziane fashionistki. Od wina już blisko do włoskiej winnicy. A tu inspiracją do wyboru fontów mogą być fonty szeryfowe widoczne na etykietach win. Jednym słowem, z Twojego bloga ma bić klasa i nowoczesność.

Jeśli połączysz swój blog z markami kosmetyków ekologicznych to sprawa także staje się prostsza. Tu pasuje minimalizm, a inspiracją do stworzenia elementów graficznych mogą być opakowania kosmetyków eko jak chociażby cudowne Kivvi Organic Cosmetics, Madara czy Kiko. Pasują tu barwy chłodne i neutralne (potęgują wrażenie sterylności jak z salonów SPA i dodatkowo wprowadzają odrobinę relaksu). Pięknie w takim otoczeniu będą prezentować się, wszelkie fonty bezszeryfowe, a subtelnymi dekoracjami mogą być akwarelowe motywy roślinne.

Gdy połączysz bloga z marką produkującą odzież w konkretnym stylu np. Zarą, TopShop czy Asos :), to tutaj stawiałabym na prostotę, mocne akcenty kolorystyczne, wyraziste desenie, duże fonty.

Kiedy ta metoda nie zadziała? Kiedy wybieramy marki, które w żaden sposób nie pasują (i nie będą pasowały) do tematyki, np. wybierasz Vogue a masz zamiar pisać o daniach z grilla i konserwach, a zdjęcia masz takie jakby je robił wujek Zdzisiek po zaaplikowaniu sobie kilku głębszych na tymże grillu. Niestety konserwę z Vogueiem nie jest łatwo połączyć, chyba że w odniesieniu dobrze zakonserwowanych celebrytek. Powstanie tu dla czytelnika rozdźwięk podobny do tego gdyby wszedł do pięknej restauracji, a w środku zobaczył bar mleczny, lub jeszcze gorzej gdyby chciał do baru mlecznego, a po wejściu zobaczył restaurację pięciogwiazdkową.

Postaw na kolor

Jeśli jesteś fanką określonego koloru, zbuduj cały styl w oparciu o niego. Do wyboru odpowiednich odcieni użyj colorschemedesigner.com (analogic).

Styl bloga można zbudować na na typie kolorystycznym, który współgra z charakterem/atmosferą/aurą bloga. Działa to podobnie jak analiza kolorystyczna urody kobiety. Występują tu także typy jak: wiosna, lato, jesień, zima. Jest to temat fascynujący, ale bardzo rozległy i skomplikowany, przez co niestety nie mieści się w tym wpisie. Na pewno postaram się poświęcić temu zagadnieniu osobny tekst, tylko jeszcze nie wiem czy akurat w tym cyklu. Pokrótce można o tym przeczytać po angielsku tutaj.

Postaw na skrajny minimalizm

Ogranicz się do trzech kolorów: czarnego, białego plus jednego dodatkowego,  2-3 fontów oraz do prostego nagłówka (najlepiej niewielkiej grafiki lub nazwy bloga w postaci ozdobnej czcionki). Niestety jest to typ surowy i nie pasuje zazwyczaj do blogów ciepłych i domowych, aczkolwiek wszystko zależy od zdjęć wykorzystanych we wpisach. To nimi buduje się cały klimat bloga, więc jeśli masz piękne zdjęcia to śmiało możesz iść na skróty i wybrać ten styl, nie przejmując się czy coś będzie pasowało do czegoś – tu nie będzie co miało ze sobą kolidować, bo niewiele tego będzie :). Wbrew pozorom, styl ten jest rzadko spotykany na blogach (szczególnie WordPessowych jak i Bloggerowych) w czystej formie, gdyż każda blogerka prędzej czy później dodaje coś od siebie do niego, chociażby widget z Facebooka, lub dodatkowe banery do kolumny bocznej. Łatwo też pomylić blogi skrajnie minimalistyczne z blogami minimalistycznymi. W tych pierwszych wszystkie elementy zostały ograniczone do minimum (łączenie z kolorami), te drugie pomimo pozornej prostoty mają swój własny styl (przez co trzeba zwracać uwagę, czy pasują do naszego bloga), ujawniający się chociażby w postaci różnej grubości linii, obramowań, tła, wykorzystaniem różnych kolorów,  mieszaniu czcionek szeryfowych z bezszeryfowymi jak i skryptowymi – generalnie może się tam dużo dziać.

Przykład skrajnie minimalistycznych szablonów:

lionsheartedthemes,
madebyminimal.com

Kup sobie styl

Postaw na modny styl. To tak jak z modą na ubrania. Niektórzy kupują perełki odzieżowe w małych sklepikach, a niektórzy wolę po prostu iść do sieciówki i kupić sobie zestaw z manekina. Jak to się przekłada na grafikę? A tak, że na zagranicznych stronach można kupić gotowy styl blogowy, który składa się z palety kolorów, zbioru deseni, kilku banerów na kolumnę boczną, ikonek społecznościowych, propozycji czcionek, nagłówka oraz dekoracji do zdjęcia „o mnie”. W Polsce takie rozwiązanie nie jest zbytnio znane, aczkolwiek może wkrótce się i tym zajmę :)

 

To był wpis z cyklu Akademia Blogowego Stylu. Dotychczasowe wpisy:

Czy warto mieć własny styl

 

W pierwszym kolażu wykorzystano:

Helen & Thomas-384 by John Hopee34770025 by Alagich KatyaReutimann Wedding. Bouquet toss by Ally Mauro (CC BY-ND 2.0)Untitled by Ally Mauro (CC BY-ND 2.0)Smith Wedding detail by Ally Mauro(CC BY-ND 2.0)

Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+

Komentarze Wypowiedz się